woensdag 12 september 2007

Religieuze ervaring

Amerikanen zijn religieus. Dat weet iedereen. In Europa hebben we de neiging om dit aspect van de VS in de verf te zetten. De VS is gesticht door vluchtelingen uit Europa die in hun eigen land vervolgd werden door de overheidsinstanties. We vinden het daarom ook grappig dat de Amerikanen zo rigoreus zijn in betrekking met religiebeleving.

Ik ben hier nu al een week, en ik moet zeggen dat er van dit religieus fanatisme weinig te merken valt. Ik ben waarschijnlijk in de verkeerde staat. Als ik in bergen van North Carolina was gaan studeren hadden ze me alvast met bijbels doodgegooid (papercuts do hurt).
Toch heb ik twee religieuze ontmoetingen gehad die ik jullie niet wil ontnemen.

De eerste is de standaardontmoeting met een jehova's getuige. Ik was om 8:40 aan het wachten op een bus naar Santa Barbara University (er stopt een bus elk half uur in de voormiddag enkele minuten van mijn straat). Ik zag er waarschijnlijk een beetje "vreemd" uit , want een grote 4x4 stopte juist langs het bankje en er stapte een enorme beer van een vent met een snor uit. Hij liep naar me toe, groette me vriendelijk en vroeg of ik student was. Ik knikte vriendelijk, niet bewust van zijn bedoelingen (ik word nogal vaak aangesproken hier, vreemd genoeg meestal door bejaarde vrouwen met lelijke hondjes). De man praatte een beetje door over universiteit en opeens toonde hij zijn linkerhand, die hij voordien netjes achter zijn rug had verborgen. Twee Wachttorens met de titels "Why Evil is here?" and "Where is Evil?" werden mij aangeboden. Toen ik vriendelijk maar beslist NEEN zei (ik blijf liever in het ongewisse waar het KWAAD zijn exacte locatie was -ik dacht ergens in Irak of in de bergen van Pakistan) vroeg hij me waar ik vandaan kwam. Groot was zijn verbazing toen ik "België" zei, aangezien zijn grootvader ook uit België kwam. Van waar wist hij niet precies, want grootvader was al een tijdje dood. Het gesprek evolueerde diezelfde kant uit dus eindigde de Getuige onze ontmoeting met de klassieke woorden: "in the end we are all family and come from the same woman and man". Daarna liep Jehova-man terug naar zijn 4x4 en scheurde hij er vandoor, voordat ik de kans had hem voor viespeuk uit te maken. Ik moet er niet aan denken nog meer familie te hebben dan nu al het geval is. Ik kan nauwelijks de namen van mijn neven en nichten onthouden.

De tweede religieuze ontmoeting was met de Scientology-kerk, die in California als onkruid het stadsbeeld verloederd. Ik was even geneigd voor de grap mee te doen aan hun -bent u een alien?- test, maar besloot toch me niet in te laten met hun groepering, voor je het weet ben je Tom Cruise (en niemand wil dat, toch?). Voor een korte inleiding in Scientology, kijk eens naar dit filmpje.
In ieder geval, de aanhangers van Scientology proberen hun overtuigingen ook via krantjes aan de man de brengen. De krantjes zijn vrij inhoudloos en doen denken aan goedkope TV-spots over wondermiddelen, in de aard van: De getuigenis van Mariah, 32, "voor ik scientology kende zat ik elke dag aan de drugs, maar nu sta ik elke morgen op en het is een nieuwe dag". Dat Mariah, 32 niet heel snugger is, kan al afgeleid worden uit dit citaat, maar om jullie verder te overtuigen, heb ik deze vrij hilarische 10-vragen test vertaald. De test is terug te vinden in het krantje en is bedoeld om te kijken of jullie misschien ook door Aliens worden bezeten:
1.Heb je je ooit moe gevoeld, zonder een bepaalde reden?
2. Voel je je soms "houterig" of lusteloos?
3. Heb je soms flashbacks?
4. Voel je je minder alert als vroeger?
5. Voel je je soms licht in het hoofd of "spaced out"?
6. Ben je soms vervelend of irritant zonder een goede reden?
7. Heb je soms pijn of jeuk, en je weet niet waarom?
8. Vind je het soms moeilijk om enthousiast te doen over situaties of dingen?
9. Voel je je soms rusteloos?
10. Heb je moeite met het aanleren van nieuwe dingen, zelfs al ben je gefascineerd door ze?

Je hoort het al aankomen, als je 8 of meer vragen positief hebt beantwoord, dan ben je duidelijk "vervuild". Om deze vervuiling tegen te gaan moet je lid worden van Scientology. Als je 4 tot 7 vragen positief hebt beantwoord, dan ben je tot op zekere hoogte vervuild, en heb je een zuivering nodig om gelukkig te blijven. Alleen Scientology kan deze zuivering geven. Indien je echter 1-3 vragen positief beantwoord hebt, dan ben je... ook vervuild en kunnen je gedachten alleen gezuiverd worden door "a purification rundown" aangeboden door de Scientology Church. Liever gezegd, Wat het resultaat van de test ook is, je hebt nood aan Scientology. De redenering is natuurlijk ijzersterk, want iedereen voelt zich wel eens moe of rusteloos, of vervelend. Dit gezegd hebbende, ik voel me momenteel ook moe, vervelend en rusteloos, maar dat heeft voornamelijk met de overbodige 10-vragen test van Scientology te maken. Ik laat het daarom hierbij. Alles gaat goed, ik zit nog niet bij een duistere cult en ik heb (eindelijk) mijn bankkaart gekregen. TschuB

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Hello Jeroen!

Here António Cruz, from Portugal!
I´m sorry that my neederlandse is not so good to understand all the things you wrote. Still, i hope you are having a really good experience there... By now i´m still in Lisbon looking for stuff to do in Barcelona!

Hug!

Rebs zei

O JEE, IK BEN BEZETEN!

Ben een beetje benieuwd naar wat die oude vrouwtjes altijd van jou willen :D

rebs

Anoniem zei

Hahahaha, oude vrouwtjes met hondjes... Cheroon is een sex symbool. ;)

En jemig, die Scientology Church is echt creepy. Ik vond vooral de vraag over de pijn of jeuk erg grappig. Deed me meteen denken aan Cartman's Anal Probe. =D

Anoniem zei

Hey Jeroen, wat schrijf je leuk! :D Fijn om te lezen dat t goed met je gaat daar aan verre, zonnige stranden - ben benieuwd naar je volgende avonturen, gepend ter lering ende vermaak..
Enneh..ga je mee op café? *winkwink*

xx

Anoniem zei

Ik begon echt te schateren toen ik las dat Jehova's weten waar het kwaad te vinden is, en jij dat niet wilt weten!

Verder alles goed hier hoor!

xxx Liesbeth

Anoniem zei

we zijn ongelofelijk benieuwd naar het volgende "hoofdstuk"...
Mogen we een aanvraag voor een onderwerp indienen?
(vb. Hobby's?...)

Je fans,
Tom, Trui en Spook

Goedele! zei

I want more!
Nog verzoekjes van een Vandommelke:
- Amerika en voorlichting
- Amerikaanse eetgewoontes
- Lokale politiek
- De Californische vampier...

goedelies